lunes, 29 de diciembre de 2014

SOLLEREXPRES 14. Dsb 27 des

Passatgers al tren.
Propera sortida semidirecte en destinació Sóller, s’atura  a Bunyola i al pujol d’en Banya, correspondència amb la línea  del Raiguer a Bunyola i amb línea panoràmica del coll al Pujol.
8,00 estació central de sortides, parteix el comboi  panoràmic integrat per les unitats torner, bigel i bordiu que es veu que tenen problemes  mecànics i òptics als motors i prefereixen  fer el recorregut tradicional.
8:15 parteix el tren oficial  amb  8 unitats: vp&miky, andreu, pere, jonanda, joan, jetronic i mapes   direcció a passatemps.  A uns dos-cents metres de la sortida  una de les maquines  te problemes amb una roda  així que tres unitats del comboi  queden despenjades  i s’aturen a reparar mentre  les unitats de davant continuen sense adonar-se’n que han perdut tres vagons. En arribar a  son Sardina es fa evident que el tren s’ha fraccionat per el que aturem  maquines   per esbrinar que ha passat. Pareix que l’averia s’està solucionant però per no retardar mes del necessari l’expedició  es decideix que les unitats de coa adressaran per carretera i es reincorporaran a can penasso a on suposadament hi ha correspondència amb la línea del raiguer.
Així el tren oficial passa per passatemps i en enfilar Raixa recull les unitats que s’havien aturat per averia. En arribar a can penasso el tren del Raiguer compost per en yerar i en raul  veient   que el tren de Ciutat anava amb  retràs ha començat a fer camí aturant-se a la alçada d’Alfabia a on a la fi ens hem agrupat tots i  hem format  formant un autèntic comboi  de 10 unitats que ha posat la directa i en un moment ha travessat la serra.
En arribar a les immediacions del pujol d’en banya els components del panoràmic s’han reincorporat a l’expedició. Començava així la clàssica volta perimetral a tota la vall. El Primer tram es desenvolupa pels magnífics camins de ferradura cap el coll d’en bleda. Aquesta vessant  pel mati sempre es la mes ombrívola de la vall  ja que està orientada a nord i a llevant   i està davall la imponent mola des Teix. Així totes les baixades d’aquesta banda per al hivern  els seus empedrats son  autentiques pistes de patinatge.
Així decidim   baixar per muleta ja  que  aquesta es mes propera a la mar i ja no te tanta ombra de les grans muntanyes. Passem arran de les cases per els divertits tiranys  que les eviten i  en arribar a l’empedrat apareixen alguns trams tècnics  que no son  cap regal però que a poc a poc es van normalitzant i que al final et  deixen  bon gust de boca en travessar els trams dins el pinar.  En arribar al solar de l’antic Rocamar, ningú troba a faltar aquella “mole” en runes  ara ja desapareguda.
 Es hora de berenar i com que el lloc oficial per això el tenim a Plaça, partim cap allà i com sempre ens mig perdem pel laberint de  Sóller que generen els torrents, el tramvia i les direccions prohibides. Desprès de menjar els bocatas que ja havíem comanat i de prendre el corresponent cafè reiniciem la marxa de nou travessant l’horta per anar a cercar el camí del coll d’en borrassar. D’allà anem per la pista fins a la carretera de sa figuera que la seguim en pujada fins cas bernats. Allà comença la gran pujada del dia desprès de la font del salt de Balitx i allà  també es sent la frase del dia.
“tio, tio, enhorabuena, muy buena subida “ mentre en miky&vp  es donaven la ma com els autèntics  professionals. Continuem la marxa avui encertant el camí correcta que ens du fins la pista principal de balitx que la seguim ja cap avall en direcció a Sóller. En arribar al creuament amb el camí de Fornalutx a sa figuera tombem per aquest altre magnífic camí de ferradura que feria el simètric del  pujol d’en banya però a la cara sud de la vall. Aquest camí no l’emprem massa però està molt be  i sempre sorprèn  a en yerar que es pensa que es un nou descobriment.
Un cop travessada la carretera arribem a Fornalutx, els mes endureros baixant per l’empedrat i els mes clàssics per la pista.  Per tancar el triangle tocaria anar per les faldes d’Alfàbia però com que aquesta serralada es precipita amb molta  pendent no te el seu camí de ronda com el tenen els altres costats així que ens dirigim a Sóller pel  clàssic camí de Bini bassi.

Travessem el poble per el caminoi dels rentadors i sortim d’allà  pel  carrer del torrent de l’olla. En arribar a la carretera del coll de nou els del tren panoràmic parteixen carretera per amunt mentre que els de l’exprés enfilem cap el camí vell de Ciutat.
De nou en un moment ens plantem  a Alfàbia i desfem el camí que havíem fet per anar, raixa i passatemps. Arribem a Ciutat amb 83 km  1300 mt de desnivell i com que son les dues i mitja ens aturem a prendre unes canyetes mentre esperem a que arribin els del panoràmic  i així acabem la darrera volta de dissabte d’aquest any confiant en poder celebrar-ho per molts d’anys.