Este blog pretende ser el diario resumen de las salidas y viajes de sectamtb
Un grupo de mtbikers de Mallorca.

martes, 21 de abril de 2015

ALEGACIO AL PLA ESPECIAL DE LA RUTA DE PEDRA EN SEC

FEINA FETA.
Una mica a corre-cuita, varem redactar un esborrany d’al•legació al PERPS per demanar que no ens prohibeixin el pas amb bici als punts mes conflictius.

La veritat es que l’ideal hagués estat fer com a les altres vegades, muntar reunions i recollides de firmes, però tal com hem dit al principi, el temps se’ns tirà a sobre i suposo també  perquè ja estem una mica cansats d’estar sempre lluitant ho hem fet de manera mes individual.
Tot i això, encara varem tenir temps  de mobilitzar a alguns clubs ciclistes i sobre tot a la comissió de btt de la federació de ciclisme perquè també presentessin l’al•legació.  
Així hem d’agrair atots els que ens han ajudat i sobretot a en Pietro, el nostre  relacions publiques, que s’ha encarregat  de presentar el nostre escrit  i a en Juan Carlos de s’Escapada, que ha estat el que ha mobilitzat a la comissió i a alguns clubs.
No se si al final l’agrupació de tendes de bicis ho ha  arribat a presentar, ens consta que fins i tot algun partit polític ens ha donat  una mica de suport.
Per la nostra part hem fet el que hem pogut, ara hem de veure si ens escolten .....




 -------------------------------------------------------------------------------------------
EXPOSA:
Que el ple del Consell de Mallorca, en la sessió de 12 febrer de 2015, va adoptar l’acord de aprovació inicial del Pla Especial de Protecció i Ordenació de la Ruta de Pedra en Sec (PERPS)  que es publicà en el BOIB nº 26 de 21 de febrer de 2015  data en que es va obrir el termini d’informació publica.

 Que Analitzada la documentació es poden fer les següents consideracions:

I.- Introducció.

Desprès de bastants d’anys de tramitació considerem convenient mostrar la nostra  satisfacció pel fet de veure que sembla que definitivament  es vol aprovar  el Pla Especial de protecció i Ordenació de la Ruta de Pedra en Sec. Un instrument que permetrà  una nova possibilitat d’oci per a TOTS els  residents  amants de la Natura i l’esport, que permetrà  recórrer  de manera continua tota la serra de Tramuntana, contemplant el seu entorn natural, cultural i paisatgístic i sobre tot permetrà la recuperació de molts d’antics camins alguns abandonats i alguns tancats.    
També hem de manifestar el nostre agraïment al veure que en aquesta  darrera versió del  pla s’han  re considerat bastant les limitacions que es feien a les anteriors versions respecta al   pas de bicicletes per  distint trams de la Ruta.
No obstant  encara hi ha alguns punts de la Ruta que considerem estratègics i en els que encara es prohibeix   el pas amb bici d’una manera no molt raonada o justificada.
En referència al traçat també hem de lamentar certs canvis i  considerem que és una llàstima que la ruta, ara per ara, no tingui connexions amb Palma lloc a on resideix gran part de la població de l’Illa.
D’una manera mes concreta podem dir:

II.- Consideracions sobre els usos

Etapa 1 Port d’Andratx - Sa coma d’en Vidal

En aquesta etapa sorprèn que a certs trams (7 i 10) es permeti el pas de vehicles a motor per bocins que son tiranys mentre que en el pas vermell (tram 6) que també es un tirany es prohibeix el pas de bicis i cavalls.
El pas vermell és un punt clau per unir molts itineraris i tot i que és cert que en aquest existeixen símptomes d’erosió, aquesta  no es pot  atribuir ni a les bicicletes ni als cavalls, sinó a les torrentades i al pas freqüent de motos de trial.  Tècnicament és un pas sense dificultat i  possiblement molt mes senzill que molts altres indrets de la Ruta. Tot i això, és habitual que els que van amb bici  baixin de la seva muntura per fer el tram mes complexa a peu. Així  és molt difícil que el transit de bicicletes  pugui afectar als altres senderistes. Per altre banda la prohibició del pas per aquest indret deixa sense sentit molts  de possibles recorreguts, deixant la zona de cala Egos com un cul de sac.
Si es reacondiciones de nou el camí  tapant els grans reguerols que s’han fet per l’aigua i el pas de motos , el camí seria un camí de ferradura com molts d’altres trams del recorregut.
Així no s’entenen gaire la restriccions de pas en aquest indret: la fragilitat del camí no és ni major ni menor que la de la resta de camins del seu voltant, els obstacles físics, tal com hem dit son perfectament salvables per una bici ja que és un fet totalment puntual en els que el ciclista aquí actua com un senderista a peu. En referència a  la seguretat tant per el propi usuari com pels altres, aquesta  tampoc hauria de ser un condicionant ja que en els suposats punts conflictius tal com hem dit el ciclista actua com a un senderista a peu.

Etapa 3 Esporles – Deia ( Can Boi )

En aquesta Etapa també  torna  haver  dos  sectors en els que es prohibeix el pas de bicis i cavalls. A la zona de la mola de Son Pacs es prohibeix el pas tant a la vesant d’Esporles (tram 4 ) com a la vesant de Valldemossa (tram 6 ). És cert que en els dos trams hi ha dos passos complicats que possiblement siguin difícils de passar a cavall, ja que hi ha que passar unes marjades amb botadors, no obstant son dos punts molt concrets que en el cas de les bicicletes tal com ja s’ha comentat  es fan a peu. Sorprèn de nou l’arbitrarietat de la prohibició quan es considera que en el tram entra el coll de sant Jordi i la comuna (tram 7), es permet circular amb bicicleta tot i que el camí possiblement sigui mes dificultós que els anteriorment esmenats i possiblement  en gran part del seu recorregut els ciclistes el fan  quasi integrament a peu.

A el tram entre el Caragoli i Deia (trams 13 i 14 ) de nou es prohibeix el pas de bicis i cavalls i de nou també es podria dir que d’una manera no molt justificada, és cert que en el tram entre el Caragoli i l’alzinar de Son Rullan no existeix un camí definit, però  aquí tanmateix el transit es fa per damunt la roca de la muntanya, per el que no es poden considerar com a causa la fragilitat del camí i com abans també s’ha comentat en els trams mes dificultosos, en els cingles, els ciclistes es converteixen fàcilment amb vianants. La resta del camí transcorre per camins de ferradura i camins de carro molt semblants a altres trams en els que no existeixen restriccions.
Per contra, davant la inexistència de camins alternatius no asfaltats entre Esporles, Valldemossa i Deia fa que els trams per Son Pacs i Son Rullan siguin  estratègics.

Etapa 5. Muleta – Tossals

En aquesta Etapa de nou apareixen restriccions a trams emblemàtics ja que es prohibeix el pas de bicicletes en el Barranc de Biniaraix (tram 14),  En aquest tram per contra es permet el pas als cavalls. La causa d’aquesta prohibició és fa únicament per motius de seguretat. De nou és difícil justificar que un possible vianant pugui passar mes insegur devora una bici que devora un cavall.  Potser s’hagi produït qualque situació molesta per culpa d’algun ciclista aïllat, però això no es causa per prohibir o restringir el pas ja que  també hi ha excursionistes a peu no respectuosos amb el medi  i no per això es  prohibeix el pas a tot el col•lectiu.
També hi ha que recordar que el camí del barranc es un camí estratègic que, ara per ara, no te cap possible alternativa fora de la carretera que connecta Sóller amb Escorca.

Etapa 6 Tossals – Lluc ( Son Amer )

Entre la font des Prat i el coll de les Cases de neu (tram2 ) també es prohibeix el pas a bicis i cavalls. Es cert que en l’actualitat aquest camí  presenta símptomes d’erosió, però també es cert que aquest fou rehabilitat ja fa molts d’anys. Aquella rehabilitació  es va fer amb petita maquinaria pesada que realitzà moviments de terres i replens sense seguir els sistemes tradicionals i sense els corresponents desguassos. Així al cap d’uns anys desprès d’algunes grans turmentes, el camí va quedar pitjor que abans del suposat condicionament.  Així no es pot atribuir a les bicis o als cavalls el seu deteriorament, a mes a mes,  a causa de la difícil accessibilitat del lloc, aquests no es gaire freqüentat per els ciclistes. Tot i això,  de nou el seu valor estratègic el fa un camí imprescindible per els pocs  ciclistes   que l’empren. Per altre banda el fet de que en aquells moments s’emprés maquinaria demostra que el medi no es tan fràgil, de fet, possiblement ho sigui molt mes al tram de les voltes d’en Galileu que passa per autentiques zones d’esllavissaments i que a l’hora d’esser avaluat  no ha estat així considerat.
En el tram de les voltes d’en Galileu (tram3)  al igual que al barranc de Biniaraix nomes  es prohibeix el pas  als ciclistes, també únicament per motius de seguretat. El mateix raonament fet per el camí del barranc serviria per aquest tram per demostrar l’arbitrarietat de la decisió.

Així l’únic que explicaria aquestes prohibicions  seria que aquestes han estat conseqüència de les pressions d’alguns propietaris determinats en un intent de reduir el nombre d’usuaris de la ruta i que en alguns casos s’hauria reflectit en els possibles  convenis, cosa que no es possible esbrinar ja que en  el pla no es defineix si els camins  son de titularitat publica o no  i tampoc si determinats trams  tenen algun conveni  o no.


III.-Consideracions sobre el traçat

La nova proposta del PERPS ha modificat el seu  Traçat en alguns Trams, així a Banyalbufar, ara ja no es passa pels camins del Rafal de Planícia i a Valldemossa  també s’evita el pas per el pla del Pouet. Es una llàstima que el Pla renuncií en aquests trams ja que aquests son molt mes interessants des del punt de vista de la seguretat dels usuaris, i a nivell de paisatge i patrimoni.
Per altre banda considerem que seria molt important que la Ruta tingues algunes connexions  amb Palma ja que no hem d’oblidar que gran part de la població resideix en aquesta Ciutat i per tant molts dels potencials usuaris de la Ruta.
Així  seria interessant que es perllongues les següents variants

Variant C. Estellencs- Es Capdella.
Incorporant la continuació del camí vell d’Estellencs a Ciutat amb el tram entre Puigpunyent i sa Vileta per el coll d’en Marill.

Variant D. Valldemossa – Tossals.
Fent una connexió cap el camí de Passatemps passant per la font de mestre Pere fins a Son Sardina.

Per tot això,
SOLICITA:

Que es tingui per efectuada la present Al•legació amb tot  el exposat i   ho tingui en consideració i que per tant es torni a considerar l’avaluació dels trams comentats i es permeti el pas de bicicletes per aquests trams  així com s’estudiï la possibilitat de realitzar connexions de la Ruta de Pedra en Sec amb Palma.  
En qualsevol cas, també  es sol•licita que ens faci arribar una resposta raonada a aquesta Al•legació.


Palma, 17 d’abril de 2015


HONORABLE SRA. PRESIDENTA DEL CONSELL DE MALLORCA

4 comentarios:

tonimalsofrit dijo...

Idò molt bé, més clar que l'aigua, què identificat es sent un després de llegir-ho! Si els que han de resoldre tenen dos dits de seny, no haurien de posar pegues. Fins i tot podrien considerar els ciclistes com a col·lectius que no tan sols no degradin, si no que mantenen i respecten la natura.
Gràcies a tú Mapes i en Pere, i a tots els que ens donin suport.

autonom dijo...

Clar i concis. Qui no l'entengui ja SAP el que ha de fer....
Tornar-ho a llegir.
Gràcies als de sempre.

Meli dijo...

Es BTT no es tan sols sortir a colcar en bici,si no cuidam aquest entorn tan privilegiat que tenim,llavors pasa el que pasa,de cada cop ens limiten mes els camins i ens discriminen.
Gràcies a tots els que dedican el seu temps no tan sols a anar en bici,si no a cuidar que aquesta activitat es pugui fer.
Cada un de noltros podem aportar algo, simplement respetant i donan bona imatge del que es el BTT.

Rol dijo...

Alegación perfecta, sin ninguna recriminación u ofensa hacia los alegados (lo cual habría sido hasta lógico). Veremos si son capaces de justificar razonablemente sus prohibiciones.
Gracias y ganas. Estamos todos en deuda con vosotros.