lunes, 24 de noviembre de 2014

SA TALAIA DE PEGUERA. Dsbt 15 Nov

Alguns dies quan al final de la volta vas pensant per on has estat, te n’adones  de que  has passat per un munt de llocs i  potser per això et sembla que el mati  està molt lluny,  que va començar ja fa molt de temps i te n’adones que has desconnectat totalment de la rutina quotidiana . Aquest dissabte va ser un d’aquets dies en que la varietat d’indrets i camins  feren que al final et pareixia que feia moltissimes hores que colcaves.
8,00 lloc habitual  12 sectaris: rol, fran, yerar, raul, pere, bigel, jetronic, torner, miky, vp, andreu i mapes  mes en f fortuny partim per asfalt cap a Puigpunyent. Al principi a un ritme que a alguns ja se’ns entravessava però que desprès s’ha normalitzat. Com que la darrera vegada que havíem estat per Puigpunyent  pujarem cap a Galilea per son net, avui decidim pujar per Conques i així gaudim de les magnifiques vistes del poble amb el Galatzo al seu fons.  Desprès de les duríssimes rampes formigonades comencem el tram del tirany que avui estava totalment genegós i per tant hem tingut que fer  molts de trams a peu. Arribats als vials de la urbanització rodem cap a la cra que la travessem per anar a cercar el darrer boci del camí vell de Calvià. En arribar a son Cortei desprès d’un bocinet  d'asfalt  ens tornem  enfilar cap a la part alta de Galilea passant per la casa de neu i els molins d'aquest poble.
Ja hem coronat la primera punta del dia així que iniciem la davallada  per la pestosa  pista descarnada a on es molt facil fer una derrapada que pot acabar malament i  desprès  per el magnífic camí d’en cecilio. Com ja es habitual ens aturem a la plaqueta i ens feim la foto de rigor. Continuem la davallada i en entrar en es Ratxo, en miky decideix anar a cercar esclata-sangs  i es tira de cap  per dins les mates ( en altres grups en això li diuen cercar  euros ) . Surt de l’agre sense majors incidències i continuem ja per pista còmoda fins a ca l’amo en Biel.
Sortim de Galatzò i en Rol decideix tirar via directe cap al berenar per aixi intentar arreglar el "parxe" que es veu que duia. Entrem dins son Claret i anem seguint els pilons blau grana per els magnífics recorreguts que han senyalitzat els del hotel. Quin bon rotllo¡, Que distinta seria Mallorca si tos els agroturismes i hotels rurals seguissin el seu exemple. Quan ja ens acostem al poble els de davant s’obsessionen  en seguir les marques blaves  quan per arribar al poble hi ha que seguir les granes. Aixi els de davant acaven irrebocablement al torrent mentre que els de darrera arribem com uns senyors fins ben al mig del poble. Hem anat des de Galilea fins es Capdellà tot per terra i nomes travessant un moment la carretera.
Desprès d’un bon pa amb oli ( en el que li llevem la ceba per no menjar-ne durant la resta de  volta) i un bon cafè reiniciem la marxa cap a la vall verda. Magnífics camins per aquesta estranya vall en que no pareix que estiguis al mig de Calvià. En arribar a la cra de Peguera agafem el caminoi idiota que feren per els vianants i en el que no ens hi volen. Que poc els hi hagués costat fer-lo una mica mes ample perquè també hi poguéssim passar ciclistes i vianants ¡.
Arribem a Peguera i tombem per la ronda a on ens topem amb les obres del gasoducte que vagis per on vagis sempre te’l trobes.
Comença la segona pujada del dia, ara per uns divertits i exigents singletracks que ens fan pujar fins la pista que bordeja la talaia de Peguera. Allà ens topem amb senyals indicadores de que estem en una zona de recorreguts per a mtb. Es una pena que una cosa que ens tindria que deixar contents ens  deixi un cert mal gust de boca en llegir com anomenen els recorreguts: loca-loca, el burrito, la corta, recto, supermercado ... Basta mirar un mapa topogràfic de la zona per descobrir que el redol te un munt de topònims i que no fa falta inventar noms  absurds , per no dir horteres. Un recorda per exemple els noms de les pistes de Gran Valira  o Vall Nord i allà tot son noms propis del lloc o com a mínim noms d’animals de la zona. La diferencia entre allà i aquí , es que  ells estan orgullosos de ser Andorrans. Quan un poble oblida i perd les paraules (la seva toponímia),  perd la seva identitat.
Tot i això, "disfrutem" dels caminois “enduretas” i arribem fins a la cra d’Andratx que la travessem per iniciar la darrera gran pujada del dia, la torre del cap Andritxol. Desprès d’una petita pèrdua agafem el camí bo i anem pujant per els exigents tiranys que ens duen fins el vell camí de la torre que gracies a Deu es pot fer de manera integra ja que ningú s’ha atrevit de nou a aixecar la reixeta que va manar posar na schiffer i que  el mutilaven seguint la partió de la  finca. Nova baixada fins al caló del monjo i iniciem el retorn.
Comença a ser una mica tard i les cames ja no estan per massa alegries, així que anem cap a Santa Ponça per el passeig Calvià.  Allà,  aquest narrador se n’adona que darrera seu ve l’home del “mazo” que es queda amb ell mentre la resta del grup a poc a poc s’allunya. En arribar a Costa de la Calma, ja tot sol, top amb en Miky que s’ha aturat a la benzinera a carregar aigua. Així partim cap al torrent de Santa Ponça a on ens adonem que  el grup encara no ha passat per allà ja que ells han anat per els tiranys de ses Rotes. Iniciem la pujada per aquest idíl·lic paratge, avui una mica fangós i en arribar  quasi al final som neutralitzats per el grup.
De nou en miki se n’adona de que va punxat i que la càmera que havia posat ara també perd, així que torna a desmuntar i es posa a reparar.  Com que el senyor del "mazo" ja era plenament pressent i veient el que encara quedava, aquest narrador decideix partir amb la seva carrega, cosa que incita a en yerar, en jeroni i en pere també a continuar ja que no volien sofrir durant  la pujada tot i l’enfado d’en Miky. Aviat els tres desapareixen per el davant quedant aquest narrador en terra de ningú. Per darrera es veu que la pua que genera els problemes no es bona de detectar ja que tot i suposadament haver reparat al cap d’una estona en miky torna a perdre aire convertint la tornada amb un suplici.
En arribar al coll des Tords, els tres de davant ja estan cansats d’esperar i aquest narrador com que ja veu bellumes decideix continuar ja que necessita urgentment omplir amb qualque cosa el dipòsit. Així al final arribem al Ferreret quan t també arriba en Raul que ens indica que la resta ja s’ha dispersat. Així que ens quedem els cinc a prendre una cervesseta  i a devorar patatilla per així poder arribar fins a casa amb un poc de dignitat. Bona Volta tot i que en Miky clama venjança per haver-lo deixat. 86 km  i 1600 mt de desnivell.