FEINA
FETA.
Una
mica a corre-cuita, varem redactar un esborrany d’al•legació al PERPS per
demanar que no ens prohibeixin el pas amb bici als punts mes conflictius.
La
veritat es que l’ideal hagués estat fer com a les altres vegades, muntar
reunions i recollides de firmes, però tal com hem dit al principi, el temps
se’ns tirà a sobre i suposo també perquè
ja estem una mica cansats d’estar sempre lluitant ho hem fet de manera mes individual.
Tot i
això, encara varem tenir temps de
mobilitzar a alguns clubs ciclistes i sobre tot a la comissió de btt de la
federació de ciclisme perquè també presentessin l’al•legació.
Així
hem d’agrair atots els que ens han ajudat i sobretot a en Pietro, el
nostre relacions publiques, que s’ha
encarregat de presentar el nostre
escrit i a en Juan Carlos de s’Escapada,
que ha estat el que ha mobilitzat a la comissió i a alguns clubs.
No se
si al final l’agrupació de tendes de bicis ho ha arribat a presentar, ens consta que fins i tot algun partit polític ens ha donat una mica de suport.
Per
la nostra part hem fet el que hem pogut, ara hem de veure si ens escolten .....
-------------------------------------------------------------------------------------------
EXPOSA:
Que
el ple del Consell de Mallorca, en la sessió de 12 febrer de 2015, va adoptar
l’acord de aprovació inicial del Pla Especial de Protecció i Ordenació de la
Ruta de Pedra en Sec (PERPS) que es
publicà en el BOIB nº 26 de 21 de febrer de 2015 data en que es va obrir el termini
d’informació publica.
Que Analitzada la documentació es poden fer
les següents consideracions:
I.- Introducció.
Desprès
de bastants d’anys de tramitació considerem convenient mostrar la nostra satisfacció pel fet de veure que sembla que
definitivament es vol aprovar el Pla Especial de protecció i Ordenació de
la Ruta de Pedra en Sec. Un instrument que permetrà una nova possibilitat d’oci per a TOTS
els residents amants de la Natura i l’esport, que
permetrà recórrer de manera continua tota la serra de
Tramuntana, contemplant el seu entorn natural, cultural i paisatgístic i sobre
tot permetrà la recuperació de molts d’antics camins alguns abandonats i alguns
tancats.
També
hem de manifestar el nostre agraïment al veure que en aquesta darrera versió del pla s’han
re considerat bastant les limitacions que es feien a les anteriors
versions respecta al pas de bicicletes
per distint trams de la Ruta.
No
obstant encara hi ha alguns punts de la
Ruta que considerem estratègics i en els que encara es prohibeix el pas amb bici d’una manera no molt raonada
o justificada.
En
referència al traçat també hem de lamentar certs canvis i considerem que és una llàstima que la ruta,
ara per ara, no tingui connexions amb Palma lloc a on resideix gran part de la
població de l’Illa.
D’una
manera mes concreta podem dir:
II.- Consideracions sobre els usos
Etapa 1 Port d’Andratx - Sa coma d’en Vidal
En
aquesta etapa sorprèn que a certs trams (7 i 10) es permeti el pas de vehicles
a motor per bocins que son tiranys mentre que en el pas vermell (tram 6) que
també es un tirany es prohibeix el pas de bicis i cavalls.
El
pas vermell és un punt clau per unir molts itineraris i tot i que és cert que
en aquest existeixen símptomes d’erosió, aquesta no es pot
atribuir ni a les bicicletes ni als cavalls, sinó a les torrentades i al
pas freqüent de motos de trial.
Tècnicament és un pas sense dificultat i
possiblement molt mes senzill que molts altres indrets de la Ruta. Tot i
això, és habitual que els que van amb bici
baixin de la seva muntura per fer el tram mes complexa a peu. Així és molt difícil que el transit de
bicicletes pugui afectar als altres
senderistes. Per altre banda la prohibició del pas per aquest indret deixa
sense sentit molts de possibles recorreguts,
deixant la zona de cala Egos com un cul de sac.
Si
es reacondiciones de nou el camí tapant
els grans reguerols que s’han fet per l’aigua i el pas de motos , el camí seria
un camí de ferradura com molts d’altres trams del recorregut.
Així
no s’entenen gaire la restriccions de pas en aquest indret: la fragilitat del
camí no és ni major ni menor que la de la resta de camins del seu voltant, els
obstacles físics, tal com hem dit son perfectament salvables per una bici ja
que és un fet totalment puntual en els que el ciclista aquí actua com un
senderista a peu. En referència a la
seguretat tant per el propi usuari com pels altres, aquesta tampoc hauria de ser un condicionant ja que
en els suposats punts conflictius tal com hem dit el ciclista actua com a un
senderista a peu.
Etapa 3 Esporles – Deia ( Can Boi )
En
aquesta Etapa també torna haver
dos sectors en els que es
prohibeix el pas de bicis i cavalls. A la zona de la mola de Son Pacs es
prohibeix el pas tant a la vesant d’Esporles (tram 4 ) com a la vesant de
Valldemossa (tram 6 ). És cert que en els dos trams hi ha dos passos complicats
que possiblement siguin difícils de passar a cavall, ja que hi ha que passar
unes marjades amb botadors, no obstant son dos punts molt concrets que en el
cas de les bicicletes tal com ja s’ha comentat
es fan a peu. Sorprèn de nou l’arbitrarietat de la prohibició quan es
considera que en el tram entra el coll de sant Jordi i la comuna (tram 7), es
permet circular amb bicicleta tot i que el camí possiblement sigui mes
dificultós que els anteriorment esmenats i possiblement en gran part del seu recorregut els ciclistes
el fan quasi integrament a peu.
A
el tram entre el Caragoli i Deia (trams 13 i 14 ) de nou es prohibeix el pas de
bicis i cavalls i de nou també es podria dir que d’una manera no molt
justificada, és cert que en el tram entre el Caragoli i l’alzinar de Son Rullan
no existeix un camí definit, però aquí
tanmateix el transit es fa per damunt la roca de la muntanya, per el que no es
poden considerar com a causa la fragilitat del camí i com abans també s’ha comentat
en els trams mes dificultosos, en els cingles, els ciclistes es converteixen
fàcilment amb vianants. La resta del camí transcorre per camins de ferradura i
camins de carro molt semblants a altres trams en els que no existeixen
restriccions.
Per
contra, davant la inexistència de camins alternatius no asfaltats entre
Esporles, Valldemossa i Deia fa que els trams per Son Pacs i Son Rullan
siguin estratègics.
Etapa 5. Muleta – Tossals
En
aquesta Etapa de nou apareixen restriccions a trams emblemàtics ja que es
prohibeix el pas de bicicletes en el Barranc de Biniaraix (tram 14), En aquest tram per contra es permet el pas
als cavalls. La causa d’aquesta prohibició és fa únicament per motius de
seguretat. De nou és difícil justificar que un possible vianant pugui passar
mes insegur devora una bici que devora un cavall. Potser s’hagi produït qualque situació
molesta per culpa d’algun ciclista aïllat, però això no es causa per prohibir o
restringir el pas ja que també hi ha
excursionistes a peu no respectuosos amb el medi i no per això es prohibeix el pas a tot el col•lectiu.
També
hi ha que recordar que el camí del barranc es un camí estratègic que, ara per
ara, no te cap possible alternativa fora de la carretera que connecta Sóller
amb Escorca.
Etapa 6 Tossals – Lluc ( Son Amer )
Entre
la font des Prat i el coll de les Cases de neu (tram2 ) també es prohibeix el
pas a bicis i cavalls. Es cert que en l’actualitat aquest camí presenta símptomes d’erosió, però també es
cert que aquest fou rehabilitat ja fa molts d’anys. Aquella rehabilitació es va fer amb petita maquinaria pesada que
realitzà moviments de terres i replens sense seguir els sistemes tradicionals i
sense els corresponents desguassos. Així al cap d’uns anys desprès d’algunes
grans turmentes, el camí va quedar pitjor que abans del suposat
condicionament. Així no es pot atribuir
a les bicis o als cavalls el seu deteriorament, a mes a mes, a causa de la difícil accessibilitat del
lloc, aquests no es gaire freqüentat per els ciclistes. Tot i això, de nou el seu valor estratègic el fa un camí
imprescindible per els pocs
ciclistes que l’empren. Per
altre banda el fet de que en aquells moments s’emprés maquinaria demostra que
el medi no es tan fràgil, de fet, possiblement ho sigui molt mes al tram de les
voltes d’en Galileu que passa per autentiques zones d’esllavissaments i que a
l’hora d’esser avaluat no ha estat així
considerat.
En
el tram de les voltes d’en Galileu (tram3)
al igual que al barranc de Biniaraix nomes es prohibeix el pas als ciclistes, també únicament per motius de
seguretat. El mateix raonament fet per el camí del barranc serviria per aquest
tram per demostrar l’arbitrarietat de la decisió.
Així
l’únic que explicaria aquestes prohibicions
seria que aquestes han estat conseqüència de les pressions d’alguns
propietaris determinats en un intent de reduir el nombre d’usuaris de la ruta i
que en alguns casos s’hauria reflectit en els possibles convenis, cosa que no es possible esbrinar ja
que en el pla no es defineix si els camins son de titularitat publica o no i tampoc si determinats trams tenen algun conveni o no.
III.-Consideracions sobre el traçat
La
nova proposta del PERPS ha modificat el seu
Traçat en alguns Trams, així a Banyalbufar, ara ja no es passa pels camins
del Rafal de Planícia i a Valldemossa
també s’evita el pas per el pla del Pouet. Es una llàstima que el Pla
renuncií en aquests trams ja que aquests son molt mes interessants des del punt
de vista de la seguretat dels usuaris, i a nivell de paisatge i patrimoni.
Per
altre banda considerem que seria molt important que la Ruta tingues algunes
connexions amb Palma ja que no hem
d’oblidar que gran part de la població resideix en aquesta Ciutat i per tant
molts dels potencials usuaris de la Ruta.
Així seria interessant que es perllongues les
següents variants
Variant C. Estellencs- Es Capdella.
Incorporant
la continuació del camí vell d’Estellencs a Ciutat amb el tram entre
Puigpunyent i sa Vileta per el coll d’en Marill.
Variant D. Valldemossa – Tossals.
Fent
una connexió cap el camí de Passatemps passant per la font de mestre Pere fins
a Son Sardina.
Per
tot això,
SOLICITA:
Que
es tingui per efectuada la present Al•legació amb tot el exposat i
ho tingui en consideració i que per tant es torni a considerar
l’avaluació dels trams comentats i es permeti el pas de bicicletes per aquests
trams així com s’estudiï la possibilitat
de realitzar connexions de la Ruta de Pedra en Sec amb Palma.
En
qualsevol cas, també es sol•licita que
ens faci arribar una resposta raonada a aquesta Al•legació.
Palma, 17 d’abril de 2015
HONORABLE SRA. PRESIDENTA DEL CONSELL DE MALLORCA
4 comentarios:
Idò molt bé, més clar que l'aigua, què identificat es sent un després de llegir-ho! Si els que han de resoldre tenen dos dits de seny, no haurien de posar pegues. Fins i tot podrien considerar els ciclistes com a col·lectius que no tan sols no degradin, si no que mantenen i respecten la natura.
Gràcies a tú Mapes i en Pere, i a tots els que ens donin suport.
Clar i concis. Qui no l'entengui ja SAP el que ha de fer....
Tornar-ho a llegir.
Gràcies als de sempre.
Es BTT no es tan sols sortir a colcar en bici,si no cuidam aquest entorn tan privilegiat que tenim,llavors pasa el que pasa,de cada cop ens limiten mes els camins i ens discriminen.
Gràcies a tots els que dedican el seu temps no tan sols a anar en bici,si no a cuidar que aquesta activitat es pugui fer.
Cada un de noltros podem aportar algo, simplement respetant i donan bona imatge del que es el BTT.
Alegación perfecta, sin ninguna recriminación u ofensa hacia los alegados (lo cual habría sido hasta lógico). Veremos si son capaces de justificar razonablemente sus prohibiciones.
Gracias y ganas. Estamos todos en deuda con vosotros.
Publicar un comentario