Este blog pretende ser el diario resumen de las salidas y viajes de sectamtb
Un grupo de mtbikers de Mallorca.

lunes, 7 de septiembre de 2015

ALPS2015- PM-AOSTA-REF ELENA .

10 d’agost. PALMA – AOSTA
A la fi arribà la tan esperada escapada als  Alps, com sempre tot i que ens hi havíem posat pel Febrer, a  la darrera setmana se’ns acaramullaren les feines. Els tracks no estaven del tot perfilats hi quan entrarem en el detall ens duguérem alguna sorpresa, així  abans de partir les tisores feren una mica de feina, ja que  si be el kilometratge estava controlat, el desnivell i el traçat ja era una altre cosa.
I es que els tracks modificats i redibuixats en els Alps generen monstres, ja que allà, les línees de cotes son pures aproximacions. Així un camí que en principi es  planer, si per evitar un petit accident puntual  del terreny el bordeja, evidentment les línees de cota no el contemplen i per tant això implica que de cop en talles dues o tres, cosa que fa que en el perfil  surti que puges o davalles de cop mes de cent metres. 
Per altre banda el mapes de Kompass ens tornaren a fer una mala jugada, ja que no ens enrrecordarem de que en aquests,  els grans itineraris Alpins com el Tour del Mont Blanc, els dibuixen amb una línea continua vermella  que tapa el tipus de camí pel que discorre. Així,  el que ens pensàvem que seria una pista a vegades era un tirany poc ciclable. Així les coses tot i que els desnivells que ens sortien eren totalment ficticis, un sospitava que el tema del desnivell anava una mica descontrolat, però per no preocupar al remat es va inventar uns desnivells “piadosos” i llevà els trams en que sospitava hi hauria mes “pateo “.

Amb puntualitat britànica l’operació recollida de capses i trasllats fins l’aeroport es desenvolupa sense incidents i d’igual manera l’embarcament i trasllat amb avió fins a Milan . Els d’Amorini, (el nostre llogater oficial de cotxe) enguany ens dugueren al mateix aeroport la furgo i el cotxe , així que en un moment també iniciarem el trasllat cap a Aosta. A l’alçada de Tori, tot i que n’hi havia que volien fer el trajecte d’una tacada, sortirem de l’autopista i desprès de travessar un poble una mica fantasma , trovarem un  bon lloc per menjar. Tot i que arribarem un poc abans de les dues, es veu que la gent ja havia fet les feines., però no ens posaren problemes per engegar de nou les cuines. Així prenguérem el primer plat de pasta, que a alguns els hi deixa la boca ben coenta, ja que no tingueren por de demanar un bon “arrabiata”. Continuarem la marxa i en un no res arribarem a Aosta i desprès de qualque volta una mica estranya, el Gps d’en Jeroni ens dugué fins l’hostal Mancuso.
Allà ens donaren les claus de les habitacions i en un petit porxo poguérem muntar les bicis, ja que a fora plovia. Un cop muntades feren la volta de rigor per la població i tal com deia el full de programa visitarem les runes d ‘Augusta ( Aosta). A les “octo” tal com ens varen dir seiem a taula i fèiem un bon sopar, que el completarem desprès amb un limoncello a un bar del poble a on curiosament nomes posaven musica hispana. Com que tocava anar a dormir seguint l’esquema de vida d’en Miky, “si hay que dormir, se duerme” apagarem l’interruptor i a dormir , els que pogueren...
Avión: PMI 9:45 – Mlx (T2) 11:25 vol 2742  (118€+ 90€ bici, ida i vuelta)
Coche: Malpensa- Aosta.  173 km  1:45 mint
Dirección A4 Torino, intersección A4/A5, A5 hasta Aosta
Dormir: Albergo Mancuso. Tel +39 0165 060333. Strada Voison, 32. (½ pensión 56 € )


11 d’Agost. ETAPA 1. AOSTA- RIFUGIO ELENA. 50 km 2.700 mt desnivel
El gran collado. “Malatra”.

Desprès de tot un vespre de pluja, el  cel començà a obrir-se tal com havien dit les prediccions, pareixia que tindríem un bon dia. Berenarem i seguint el ritual dels viatges, pujarem a les habitacions,buidarem el que teníem que buidar, ens canviarem i recollirem . Tots contents començarem el viatge de bon de veres.
L’etapa començava travessant el casc antic de la ciutat, així  enfilarem el carrer de la croix, es a dir de la creu. Allà , igual que aquí,  una creu sol marcar un creuament important de camins, en el nostre cas  la gran via de la galia aquí es bifurcava amb dos una ramal anava cap el petit san Bernard i l’altre anava cap el gran san Bernard.
Evidentment nosaltres enfilarem cap el gran, seguint el que durant l’edat mitja s’anomenaria via francigena, es adir el camí de Santiago per anar a Roma. Aviat ens adonarem que els antics camins  tiraven pel dret i no els hi preocupava el pendent, ja que a mes d’un tram tinguérem que davallar puntualment de la bici.
Per sort com que travessàvem una zona  mig urbanitzada  aviat ens adonarem que podíem evitar els trams mes durs agafant les carreterones que  anaven creuant el track. Passats Gignod i despres d’uns 9 km de dures rampes  a la fi arribarem al cami de l’aigua. Un magnífic itinerari pel dins el bosc  que transcorria paral·lel a una gran síquia d’aigua .  Evidentment el recorregut ara  tot i que anava pujant , ho feia de manera suau i ens servi per recuperar-nos del tram inicial. Així sortejant pontets i alguna rampeta  quan la síquia desapareixia per qualque túnel arribarem fins Etroubles .
Ja fora del frondós bosc continuarem pel fons de la vall travessant poblets com saint Oyen i saint  Leonard. En aquest darrer  tot i que nomes  dúiem uns 20 km  com que era el darrer poble per on passaríem decidirem aturar a pegar una mossegada, malauradament al poblet no trobarem cap lloc i acavarem al bar de l’area de descans de la imponent carretera del sant bernard. Un bocata secot de pernil i una coccascola i reiniciarem la marxa. Menys mal que el que menjarem era poc, perquè la sortida del poble fou ben eixuta. Unes rampes quasi impossibles ens demostraren que tot i dur dos plats pujarem quasi el mateix que el randinaire amb el seu únic plat.
Passat el susto inicial enganxarem una pista perfecta  que durant uns 7 km ens va anar endinsant cap a la vall salvatge del coll de malatra. Pero tot lo bo s’acaba i en arribar a unes grans bveres , la pista s’aturà. Omplirem d’aigua fresquissima i niciarem els 3 darrers kilometres fins el coll. Al principi el tirany era  una mica ciclable i això ens animà , pero la diversió dura poc, aviat ens posarem les bicicletes al coll i començarem la penitencia, una aturada tecnica a un petit replà i continuarem la marxa.
Devers el km 2 de pujada ens trovarem el desviament cap el refugi frassati i com que les indicacions deien que nomes estava a uns 10 minuts tombarem cap allà. El refugi era relativament nou i estava ubicat sobre un petit promontori a sobre d’un  llac que ens convidà a tots a aturar-nos i prendre un magnífic boci de pastis que ens va caure beníssim perquè tot i que nomes dúiem uns 35 km ja eren mes de les tres . 
Iniciarem el darrer tram de pujada que era el que mes temiem ja que passava per un paratge una mica llunàtic. Una immensa rosseguera creuada per un timid tirany que s’aguantava com podia. Malgrat tot el tirany al seu principi resultà fins i tot ciclable fins que en un moment donat decidia que tenia que agafar cota i començava un ziga zaga molt estret i aquest ja amb trams romputs per les escorrenties d’aigua a on segon com posaves el peu tot s’anava per avall.
Quan nomes faltaven uns metres per coronar, els que feren el camí ja no devien saber   per on passar així que decidiren  resoldre el pas  posant uns graons metàl·lics  clavats a la roca.  Tot  i l’espectacular de la solució, la veritat es que gracies al cable que t’acompanyava es passava molt be i axi a la fi coronarem el temut coll de malatra a 2.900 mt.
Començàvem a anar justets de temps així que desprès de gaudir un moment la immensitat del lloc iniciarem la davallada. La vessant ponent del coll era molt mes tranqui-la que la que aviem fet i des de dalt pareixia que seria bastant ciclable. Al principi ho va ser però aviat ens adonarem que el camí estava tallat per moltíssim reguerols que davallaven de les crestes de la dreta i que feien inviable colcar. En arribar al fons de vall  tornarem a poder colcar una mica fins que arribarem a unes cabanes de pastor a on un es pensava que a partir d’allà el camí ja seria totalment ciclable. Però així son els Alps, el que segons el google earth pareixia un magnífic camí,  resultà  ser un tirany bastant tècnic  amb nombrosos graons de roques.
Tot i això, anàvem fent, fins que en una petita aturada en Jeroni perdé l’equilibri i va caure fora del tirany amb tan mala sort que els genolls cruixiren emetent un renou que en Gerard que l’escoltà s’escarrufà. A poc a poc en Jeroni es va anar reincorporant-se, tot i el mal que li feia pareixia que no hi havia cap fractura d’os, una altre cosa eren les fibres. Així com poguérem anàrem davallant pel camí que en lloc d’anar millorant pareixia que empitjorava fins que a la fi, arribarem a la pista del fons de vall. Encara ens quedaven uns 7 km de pujada fins el refugi Elena, l’accidentat veient que la cosa no millorava massa i sospitant que segurament tindria alguna rotura fibrilar decidí que el millor era tirar carretera per avall  i arribar fàcilment fins Courmayer.
La resta veient que en jeroni mes o manco se’ns desfeia iniciarem la pujada cap el refugi. Eren ja mes  de les sis i encara ens quedava una comuna de Bunyola. Amb la moral per terra començarem a pujar i aquesta vegada, la pista fou mes fàcil del que ens pensàvem . Tot i això quan arribarem ja tot hom era segut a taula, però com que estàvem a Itàlia  i als Espanyols ens tracten be, ens deixaren pujar a rentar-nos una mica. El sopar com sempre als refugis fou bo i abundant, tot i que tots estàvem una mica angoixats ja que encara no havíem pogut contactar amb el lesionat.
A la fi abans d’anar a dormir aconseguirem parlar amb ell, havia arribat sense problemes al poble i havia aconseguit lloc per dormir. La senyora de l’hostalatge veient que no posava molt bona cara s’oferí a pujar-li una mica de menjar a l’habitació. Tot estava mes o manco organitzat,  l’endemà ens esperava un dia bastant crucial.  Desprès  d’una mica de neteja de roba ens anarem a dormir dins la sala múltiple amb un munt de caminaires amb els que ens posarem a tocar la gran sinfonia nocturna . Dins la memòria teníem gravat per sempre el nom de Malatra.

53 km amb un desnivell  de 2894 mt 

resto fotos :album picassa

Km 0 Aosta 570 m Salida siguiendo la via francigena, con grandes rampas durante los primeros 10 km con un desnivel de 630 mt
Km 10  Gignod y  Buthier – 1200 mt. Tramo de descanso de otros 10 km con un desnivel de 200 mt siguiendo curso de una acequia
Km 20   Saint Oyen  1.400 mt Abandonamos la vall de sant Bernard y subimos por pista hacia col Malatra durante 12 km  con un desnivel de 865 mt
km 32  fin de pista 2.265 mt Sendero durante 3 km de pateo y 600 mt de desnivel. En el km 33 posible desvió hasta el refugio Frassati donde es posible comer.
km 36 col de malatra. 2.900 mt.inicio del descenso de 7km y 1200 de desnivel.
En km 41 posible desvió hasta refugio Bonatti.
km 43 fondo valle ferret 1700m. Inicio subida por cómoda pista hasta el refugio Elena a 7km y 324 mt de desnivel  
Km 50 refugio Elena 2024 mt    (+39) 0165844688  44€ ½ Pension.

2 comentarios:

andreu dijo...

Impresionant, vaja paisatjes. Llàstima en Jeroni, mala sort, recuperet aviat.

tonimalsofrit dijo...

No sé si llegir les següents cròniques alpines, em fa massa enveja!